Nu startar planeringsfasen i Musikarrangörer i Samverkans (MAIS) projektsatsning Samspel, vilket genomförs med stöd från från Statens Musikverk. I dagarna anlitades två koordinatorer, som båda kommer att arbeta halvtid med uppdraget.
Eva Omagbemi är en erfaren projektledare inom kultursektorn, bl a för teaterfestivalerna Bibu.se och Konkret samt filmfestivalen IFEMA. Hon har även lett arbetet med Öresundsprojekt Øresecenen, som hade uppdraget att bygga en plattform för scenkonstaktörer i regionen, med svenska och danska Assitej som huvudmän.
Hon har även varit anställd i Lunds Kommun som producent för scenkonst. Det innebar bl a att arrangera gästspel inom de olika konstarterna, arbeta mot skolan och stödja mindre arrangörer i kommunen. Hon har ett brinnande intresse för kulturpolitik och drivs av ett gräsrotsperspektiv och har stor insikt för institutionernas arbete, efter att ha jobbat med Riksteatern under tiden i Lunds kommun.
Eva har lång erfarenhet av arrangörskap inom musik och har jobbat med Mix Musik i Malmö i två omgångar. Dels under uppbyggnaden av musikhuset Jeriko, mellan 2000 – 2005, och har sedan 2012 en anställning som producent för föreningen, som blev “Årets Arrangör” på Folk- och Världsmusikgalan 2016.
Peter Pontvik är tonsättare, festivalchef, ensembleledare, musikforskare och musikproducent. Med studier vid Kgl. Musikhögskolan i Stockholm och en masterutbildning i komposition vid Staatliche Hochschule für Musik, Karlsruhe, Tyskland i botten har han skrivit kammarmusik samt kör- och orkesterverk.
Peter har introducerat den latinamerikanska barockmusken i Norden. 1995 grundade han Ensemble Villancico, specialiserad på denna repertoar, som som han turnerat världen runt med. Peter är grundare av och chef för Stockholm Early Music Festival sedan 2002 och har varit ordförande i det europeiska nätverket REMA (European Early Music Network) 2011-15 samt i den nordiska organisationen NORDEM (Nordic Early Music) 2006-17. Han är initiativtagare till “European Day of Early Music” som firas i Europa den 21 mars och har fått utmärkelserna “Årets Eldsjäl” av Svenska Musikfestivaler samt “Swedish Early Music Award”. Peter har medverkat i både radio- och TV-produktioner, i Sverige och utomlands. För närvarande arbetar han även med projektet “Nationellt Centrum/Scen för tidig musik”